Sikkerhed og fællestræning

Færdselsloven.

Færdselsloven skal overholdes. – Vi er de små og forventer, at de øvrige trafikanter overholder færdselsloven, så må vi også gøre det selv.

 

Kørsel i grupper.

Ved grupper på mere end 16 personer, bør disse deles i to allerede inden vi starter på dagens tur.

Det er vigtigt, at vi ikke fylder mere på vejen end nødvendigt, vær opmærksom på ikke at ligge og rode rundt ude midt på vejen – dette er selvfølgelig specielt vigtigt, hvis det er en smal vej, eller der er dårligt overblik pga. sving eller bakker.

Forreste rytter er gruppens øjne og skal være ekstra opmærksom og holde øje med forhindringer, der kan være til fare for resten af feltet – biler, grene, huller mm.

Sørg for at trække ud på vejen i god tid, hold stor afstand til forhindringer og giv tegn – på den måde sikrer vi, at de der kører bagved også har en mulighed for at undgå forhindringen.

De to i front sørger for at holde et godt tempo og give læ for dem bagved, ved at trække ud mod vinden og give plads i læsiden. Rytterne med føring skal dog være opmærksom på om alle bagved kan følge med. En føring er for de fleste i et tempo, hvor man synes det er anstrengende at snakke.

Når vi kører over lyskryds el. lign. betragter vi os som en enhed. De forreste vurderer om der skal køres over eller stoppes. Kører de forreste gennem lyskrydset hænger du på uanset om det er ved at skifte til rød lys. Reglen sikrer både, at gruppen holdes samlet og at hver enkelt rytter ikke selv skal tage stilling til om der stoppes (med stor risiko for harmonikasammenstød). Er man langt bagefter gruppen stopper man naturligvis for rødt.