Det kræver holdånd at cykle i flok. Alle i gruppen får hele tiden nye positioner og nye opgaver, som stiller krav til ens fysik og sanser.
Det kræver at alle er opmærksomme hele tiden, både med rytterne foran ved siden af, men så sandelig også bagved. Da rytteren som ”ligger i ens baghjul” stoler på, at man har kontrol over sig egen situation.
Den til enhver tid forreste mand er gruppen øjne og ører fremad. Han melder bagud hvis der er sving, forhindringer eller trafik som kan påvirke gruppen.
Den Rytter som til enhver tid ligger bagerst, er holdets øjne og ører bagud, og giver melding fremad, hvis der kommer trafik som skal udenom.
De gængse tegn fra forreste mand til gruppen er:
Pege ned på asfalten: Hul eller anden ujævnhed på vejen.
Flad hånd som vifter indad: Træk ud eller ind, forhindring forude. (Her bruges højer eller venstre hånd efter hvilken side forhindringen er.
Flad hånd bagud: Ned sæt farten og vær klar til retningsskift.
Hånden i vejret: Stop
Man skal altid tænke på at gruppen skal have tid til at ændre kurs, hastighed og såvidere. Derfor er det vigtigt at forreste mand ser langt fremad, så meldingerne kan komme i god tid og ikke når forreste mand er nået til forhindringen.
Alle rytterne i gruppen har begge hænder på styret, og har hænderne placeret ved bremsegrebene, så man altid er parat til at bremse. Bliver det nødvendigt at korrigere ens fart i forhold til forankørende, foregår det med at man forsigtigt bremser samtidig med man træder rundt i pedalerne.
Når man sidder inde i gruppen, skal man holde gang i pedalerne hele tiden, ikke noget med at træde et par omgange og holde pause, da det giver en ujævn hastighed for de bagved liggende. Endvidere vil en rytter som rejser sig op gøre at han glider en meter tilbage i feltet. Det gør at rytteren bagved skal bremse for at korrigere, og dermed skaber det uro og farlige situationer ned i feltet.
Har man en defekt meldes det højt og tydeligt i feltet samtidig med at man rækker armen i vejret. Derved har rytterne omkring og bagved mulighed for at se hvem som har problemer, og først når rytteren med defekt har orienteret sig omkring, og sikret at han kan bremse uden risiko for andre. En defekt skulle nødig resultere i styrt.
På Cykelmotion Danmarks hjemmeside, hvor der ligger en vejledning i at cykle og træne, her berettes også om at cykle i flok.
http://www.cykel-motion.dk/page19/page12/page12.html